Sinisen meren strategiaa voi soveltaa tavoitteiden saavuttamiseen millä tahansa toimialalla. Sinisen meren strategia kehottaa tarkastelemaan kilpailutilannetta ja omaa asemointia myös oman toimialan rajojen ulkopuolella. Sen sijaan, että pyritään palvelemaan paremmin olemassa olevaa asiakasryhmää oman toimialan tuottein ja palveluin, määritellään kohderyhmä uudelleen ja ratkaistaan sen ongelmia tarjoamalla toimialarajat ylittäviä palvelukokonaisuuksia. Trendeihin mukautumisen sijasta sinisen meren strategiaa hyödyntävä toimija osallistuu trendien luomiseen. Tässä blogissa pureudumme case-tapauksemme avulla siihen, kuinka Sinisen meren strategia auttaa löytämään uusia, huomaamatta jääneitä kohderyhmiä.
Read MoreTiedätkö mitkä ovat sinun alallasi asiakkaiden tärkeimmät kipupisteet? Sellaiset ärsyttävät, tiedostetut tai tiedostamattomat esteet, joiden kanssa asiakkaan on vain pakko tulla toimeen tai joiden vuoksi asiakas etsii vaihtoehtoisia ratkaisuja.
Näiden kipupisteiden tunnistamisessa piilee mahdollisuus kehittää omaa palvelua ja löytää yllättäväkin kilpailuetu. Kipupisteiden tunnistaminen vaatii oman palvelun tarkastelua asiakkaan näkökulmasta asiakaspolun eri vaiheissa. Yritys keskittyy helposti tuotteen tai palvelun käyttökokemukseen nimenomaan käytön aikana, mutta asiakkaan näkökulmasta merkityksellinen kipupiste saattaakin piillä vaikkapa toimituksessa tai siinä vaiheessa, kun asiakas on hankkiutumassa eroon tuotteesta.
Read MoreVaraa kalenteriisi 6.9. ja tule Tampereen kauppakamarin valmennukseen: Käytännönläheistä strategiatyötä sinisen meren strategian työkaluilla
Erottaudu kilpailijoistasi – mieti tarjontaasi sinisen meren strategian avulla
Yrityksen kilpailijoista erottuva tuote- ja palvelutarjonta ovat keskeisiä menestystekijöitä jokaisella toimialalla. Valitettavan usein yritykset kilpailevat rajoitetun markkinan asiakkaista lähes identtisellä tarjonnalla, jolloin vain hinta jää todelliseksi mahdollisuudeksi saada asiakkaita.
Kansainvälisestikin merkittävän Sinisen meren strategian avulla yritykset ovat löytäneet strategialaadintaan uutta potkua, jonka ansiosta yrityksen tarjontaa ja toimintatapaa on muutettu radikaalisti, samalla kuitenkin laajentaen asiakaskenttää ja pitäen kustannukset kurissa. Sinisen meren strategian keskeisiin elementteihin kuuluvan strategiakanvas-työkalun yksinkertaisuus ja visuaalisuus helpottaa merkittävästi strategialaadinnan tyypillisessä kompastuskivessä – jalkautuksessa. Sen avulla myös asiakkaille viestitetään tehokkaasti yrityksen osaamisesta ja tarjonnasta.
Sharen Murnaghan ja #myyntikapina -seminaarin satoa: “unlearn, learn, challenge”. Mitä jo miettisit omia ja yrityksesi toimintatapoja Sinisen meren strategian avulla: www.sinisenmerenstrategia.fi? Muutoksilla varmistat kilpailukykysi, joten #erottaudukilpailijoista! "#sinisenmerenstrategia.
Read MoreToistuuko teidänkin yrityksessänne rutiininomainen strategiakierros, jonka tuloksena tiukkojen pohdintojen jälkeen jatketaan toimintaa kuten aina ennenkin? Joillakin yrityksillä liikkumavara luoda uutta ja toimia eri tavoin voi olla rajoitettua, mutta valtaosalla yrityksiä mahdollisuudet löytää uusi polku liiketoiminnalle on olemassa, kunhan asioita tarkastellaan riittävän laajasti! Tarkastelua helpottaa uusi tapa laatia strategiaa: Sinisen meren strategian työkalut, jotka helpottavat uuden luomista ja tähtäävät uusiin asiakasryhmiin. Ja vielä kustannukset huomioiden! Tutustu miten saatte uutta buustia strategiatyöllenne : www.sinisenmerenstrategia.fi ja #erottaudukilpailijoista. Voit jättää kaukaiseksi haaveeksi muuttaa kerralla koko yrityksesi toimintaa, joten poimi rusinat pullasta ja ota käyttöön vain ne Sinisen meren strategian opit, jotka sopivat tähän hetkeen. Tee se heti, sillä kilpailijasi saattaa olla jo askeleen edelläsi
Read MoreKosmetiikkabrandistaan tunnettu Supermood Oy on löytämässä oman polkunsa kansainvälisesti kovilla markkinoilla kilpailijoista erottuvalla tarjonnallaan. Yhtenä työkaluna matkalla menestykseen on ollut #sinisenmerenstrategia ja sen tarjoamat työkalut. Tutustu Supermoodin tarinaan ja tuotteisiin ja tee kuten Anne Kukkohovi ja #erottaudukilpailijoista ! www.sinisenmerenstrategia.fi
Read MorePitääkö strategian laadinnan olla kaavoihin kangistunutta kalvosulkeista? Onko yrityksesi strategiatyö johdon pakkopullaa, jossa viestikapula putoaa jo ensimmäisessä vaihdossa? Sinisen Meren Strategian työkaluilla uudistat strategialaadintanne ja kyseenalaistat toimialanne pelisäännöt. Käännä yrityksesi kehittämisessä uusi lehti ja tutustu sivuillamme www.sinisenmerenstrategia.fi esiteltyihin konsepteihimme:
· Sininen Herätys™
· Sininen Askel™
· Sininen Sukellus™
Read More